agusaprianta on Juli 17th, 2018

Pantai Kelingking merupakan destinasi yang belum terjamah atau belum sepopuler destinasi wisata yang ada di Nusa Penida. Pantai Kelingking adalah spot yang bisa digunakan untuk latarbelakang foto ataupun untuk sekedar berkunjung untuk menikmati keindahannya. . Keindahan tebing di Pantai Kelingking semakin menyatu sempurna dengan jernihnya air laut yang terlihat biru berkilau seperti permata. Pasir putih di sana juga unik karena nyaris tidak tersentuh oleh manusia.

Di Pantai Kelingking terdapat beberapa kelebihan yang membuat pantai ini sendiri wajib untuk menjadi tujuan wisata, antara lain Pantai Kelingking memiliki diving spot bernama Manta Point, Spot pantai yang bagus dan indah, Terdapat warung makan, Terdapat toilet umum, Area wisata yang bersih, Terdapat signal walaupun tidak terlalu kuat.

 

agusaprianta on Juli 17th, 2018

Pada kesempatan kali ini saya akan mencoba menganalisa tabuh petegak yang saya dengar langsung di acara Pengerebongan di Desa Kesiman. Menurut pengamatan saya terhadap tabuh ini , tabuh ini menggunakan barungan gamelan gong kebyar akan tetapi tidak lengkap dikarenakan instrumen yang digunakan antara lain: 2 buah gangsa, 2 buah kantil, 1 tungguh reong, 1 buah gong, 1 buah kempur, 2 buah jublag, 6 cakup ceng-ceng, dan 1 buah kendang.  Didalam tabuh ini terdapat beberapa motif pukulan yang diantaranya : motif pukulan gangsa yaitu oncang-oncang yang dimainkan dari awal mulai tabuh ini sampai akhir tabuh, motif pukulan kantil sama dengan motif pukulan gangsa yaitu oncang-oncang, adapun motif pukulan kendang yang menyerupai seperti pukulan kendang sekatian, motif pukulan reong yang dimainkan dengan motif norot dan ada satu orang yang memainkannya seperti memainkan trompong, motif pukulan ceng-ceng yaitu 2-2-1.

Kawitan pada tabuh ini dimulai oleh instrument reong kemudian diikuti oleh instrument kendang hingga jatuhnya pukulan gong kemudian tabuh inipun dimulai. Tempo dari tabuh ini dominan lambat sampai akhir gending. Instrumen ceng-ceng terus menghiasi sepanjang tabuh ini dimainkan. Penanda tabuh ini akan berakhir diisyaratkan pada instrumen kendang kemudian lagu itu semakin melambat hingga jatuhnya pukulan gong terakhir.

Tabuh ini dimainkan pada instrumen yang khusus hanya untuk memainkan tabuh petegak saja karena tabuh ini dimulai sebelum jalannya prosesi yang ada di acara Pengerebongan yang ada di Kesiman. Tabuh ini dimainkan di Jeroan dari pura Pengerebongan. Selain tabuh petegak Joged ini, ada juga jenis-jenistabuh petegak lainnya yang dimainkan didalam acara Pengerebongan ini yang memiliki pola permainan yang sama dan yang membedakannya hanya melodinya.

agusaprianta on April 3rd, 2018

Struktur tabuh kreasi Bintang Kartika
Kabupaten Gianyar, Tahun 2007
Pencipta Tabuh : Indra Sadguna

1.Pengawit
– kebyar bersama
– penonjolan instrumen
-pengolahan melodi

2. Gegenderan
-penonjolan instrumen gangsa
-penonjolan instrumen reong

3. Kebyar
– pengolahan kebyar disertai dengan kendang barong
– pengolahan melodi suling
4. Pengadeng 1.
-pengembahan pukulan calung, jegog, penyacah
– pengolahan melodi suling
– penonjolan instrumen kendang dan cengceng
5. Pengadeng 2.
-pengolahan nada suling

agusaprianta on April 3rd, 2018

Arja Sampik Ingtai

Sampik ingtai adalah seni pertunjukan arja yang mengambil sebuah lakon atau cerita kisah cinta sebuah remaja yang berakhir menyedihkan karena cinta mereka tidak tercapai.
Arja ini didirikan oleh leluhur kami di banjar sekar mukti pada tahun 1990 yang saat ini sudah mencapai generasi ke-3.
Arja ini pernah direkontuksi 2 kali yaitu,pada PKB tahun 1996 dan tahun 2012. Demikian sejarah keberlangsungan arja Sampik Ingtai di daerah kami yang telah mengalami rekontruksi kami warisi dan kami kembangkan saat ini.

agusaprianta on April 3rd, 2018

Wayang Tetamian
Kacritayang ring Desa Kangin, wenten wayang druen Pekak Jaya. Raris wayang punika katamiang/kawarisin ring cucune sane mapesengan Yan Koncreng. Tanceritayang malih, Pekak Jaya sampun newata, laut kaupacarayang lan kapalebon. Raris kabaos Yan Koncreng ring jumahne, satata gupuh repot nyalanang swadarma sarahina-sarahina. Napkalaning tumpek wayang, setata Yan koncreng inget teken pituah pekakne, apange ngaci wayange di jumahne. Padidi ye ngrimik Yan koncreng.

Yan Koncreng : ”Sing med-med rahinan kekene, suud tilem, kajeng kliwon, suud purnama, tumpek wayang, jeg mati uyak rahinan kekene, warisina pakeweh lonto, majeljel kene. Jani misi kepeken meli canang sing taen maan ngoyong pipise”
Keto Yan Koncreng ngerimik di jalane.
Yan Koncreng : “Swastiastu mek nik”
Mek Nik : “Nggih, tiang yan ”
Yan Koncreng : “Mek bang je numbas canang jak bantene”
Mek Nik : “Nggih yan, nak engken adi keto sebenge ?”
Yan Koncreng : “Apa men mek, tiang inguh mek, ngenehang pakewehe di jumah,
Mek Nik : “Nak ngudyang yan meli canang liu ajak banten sebilang tumpek wayang?”
Yan Koncreng : “Nika mek nik, pidan pekak tiange ngewarisang wayang akropak”
Mek Nik : “Sampun je kenten”
Yan Koncreng : “Napi ampun je kenten? Tiang ane ten kuat nampedang pakewehe pedidi di jumah”
Sedeng itehe Yan Koncreng nutur masalah wayang ento ajak Mek Nik. Wenten anak lanang sane mireng unduk wayange ento. Katampekin raris Yan Koncreng olih anak lanange punika, mabudi jagi numbas wayange punika.
Pak kaler : “buuukk…buuukk dadi yang metakon?”
Yan Koncreng : “Nggih metakon napi pak?”
Pak Kaler : “Tunyan tiang mirengang ibuk ngortaang wayang akropak, punapi nika?”
Yan Koncreng : “Ohh unduk nika, tiang polih warisa wayang akropak ken pekak tiange, mangkin tiang ngaryanin upakarane, repot pisan, jeg bingung tiang pak, soalne tiang pedidi di jumah.”
Pak Kaler : “patut nika, kari becik wayange nika?”
Yan Koncreng : “Nak mawadah kropak nika pak, karii….kari becik nika”
Pak Kaler : “Yen kal adep tiang numbas nggih? Aji kuda bang ibuk nika? Kal anggen tiang priasan ring pondok”
Yan Koncreng : “Ohh kenten?? Cingak nae dumun ke jumah tiange, yen asanange cocok tumbas je pak, pang bedikan tiang ngerakse pakeweh, gegaen ten nekaang pipis”
Pak Kaler : “Ohh nggih nggih ngiring nake!”
Yan Koncreng : “Ngiring ngring mek kar kalain tiang malu”
Mek Nik : “Nggih… nggih”
Ngrimik dagange ngerengkeng di subane ningehang tutur Yan Koncreng sareng anake lanang punika.
Mek Nik : “Apeje orange Yan koncreng, ade wayang adepe mania de mas ajak tanah jeg be bise di pegadaian nengok.”
Disubane yan koncreng sareng anake punika neked di umahne, raris kacingak lan katumbas wayang punika.
Yan Koncreng : “Pak nika sampun wayange, nak kari becik niki”
Pak kaler : “Nggih patut pisan, tiang numbas nggih, pang ten driki ten wenten gunane.”
Yan Koncreng : “Nggih pak tumbas ampun, pang bedikan pakeweh tiange”
Pak Kaler : “Nggih Nggih niki jinahe skirang-kirangne tiang nunas nggih buk”
Yan Koncreng : “Nggih suksema pak”
Raris anake lanang punika matilar ring umahne yan koncreng, kenehne liang pesan buka katiben bulan maan meli wayang kuna akropak, melah buina mudah. Engseb suba suryane nyaluk peteng suba gumine.
Caritayang di jumahne yan koncreng, legane sing amat-amat ngelah pipis liu. Baan legane masriyet raris panyingakane tumuli sirep. Di pasirepan lantas yan koncreng ngipi tekain wayang ane gede pesan lan pekakne
Wayang : “Ehh yan koncreng nyai, tulah pesan pejalan nyaine, bani-bani kanti nyai ngadep awake, pidan dugase prkak nyaine nu idup tusing bani ngadep wake, state wake urusange. Jani suba tandang laran nyaine!
Yan koncreng mabrekehang sing ngidan mesaut melaib, biin kategakin baan wayange ento, biin kajambak, biin kalangseg, pamuputne limane yan koncreng metatu. Disubane endag suryane, mekelo ye mekeneh-keneh sambilange kayeh.
Yan Koncreng : “(Sengal-sengal angkihane bangun),yeehhh adi merase ngangah limane nah (metatu), jeg aneh ipian tiange, alih wayang mapinda raksasa, apa je to? Dadi jeg nyerem-nyeremang jani asanange di jumah nah, kal ade ape jani ne?”
Ditu lantas yan koncreng mepangenan teken ipiane ento.
Mek Nik : “Swastyastu yann.”
Yan Koncreng : “(mepangenan)”
Mek Nik : “Nak ngudyang wayan bengong ne?”
Pak Kaler :”Swastyastu.”
Yan Koncreng :”Nggih swastyastu”
Mek Nik :”Wayan nak ngudyang geluin uli tuni sing mesaut, ade unduk ape ne?”
Yan Koncreng :”yang ngipi jelek mek, di ipiane yang alihe ken wayang ane serem ulian yang ngadep wayang tetamian pekak e to, asanange tregese liman tiange, mare bangun jeg sube saget metatu”
Pak Kaler :”dadi patuh buk, tiang nak mai kal nguliang wayang, merase masih tiang alihe di ipiane”
Mek Nik :”Bahhh,, yen unduk keto sing je dadi wayan ngadep tetamian leluhur nak ento harus lestariang”
Pak Kaler :”saje masih yen keto pang sing ulian keto hidupe sing tenang”
Yan Koncreng :”Nah yen keto tiang je pelih, jani tiang kal melajah apang bise nyage warisan leluhur.”